vineri, 1 octombrie 2010

Centura de siguranta

Inca nu e impamantenit bine obiceiul asta la noi. Asa ca ne tot miram de ce atatea accidente grave.
Purtarea centurii putea duce la un accident mai putin grav. Dar comoditatea, indiferenta si poate chiar prostia inca fac victime la noi... :(



Soferii romani au gasit modalitati diverse de a scapa de centura: fie o aseaza peste piept, fara sa o prinda in dispozitiv, fie o tin pe mana stanga. Pentru masinile cu sistem de avertizare sonora, ei trec centura prin spatele scaunului sau introduc un capat de centura de siguranta in dispozitiv, cumparata “la mana a doua”.

Motive si scuze ce duc la nepurtatea centurii:

* “Ma deranjeaza”. – Centura se poate regla pe inaltime pentru confortul fiecarui pasager; daca totusi “jena” persista, gandeste-te ca ranile pe care le poti capata intr-un accident provoaca un disconfort mult mai mare.
* “Daca am un accident, sunt mai greu de scos / ies mai greu din masina.” – Folosirea centurii mareste sansele sa ramai constient dupa un impact si sa poti iesi din autoturism.
* “In oras nu am nevoie sa folosesc centura, n-o sa stau cu ea in ambuteiaje.” – Asa cum am spus mai sus, si la o viteza redusa, forta impactului este mare.
* “Daca stai in spate n-ai nevoie de centura.” – Pe langa pericolele evidente in cazul oricarui accident de masina, pasagerii din spate care nu folosesc centura pot fi proiectati catre cei din fata.
* “Sunt suficient de atent, nu-mi trebuie.” – Responsabilitatea si atentia la volan nu ii caracterizeaza pe toti participantii la trafic. Daca tu esti un sofer responsabil si iti iei precautii, ia in calcul soferii neatenti, pe care ii poti intalni oriunde.
* “Nu merg departe.” – Accidente se pot produce si in parcarea blocului in care locuiesti, sau in fata garajului.
* “Am airbag-uri.” – Airbag-urile functioneaza in cele mai bune conditii numai impreuna cu centura, nu o suplinesc. In numeroase cazuri, fara centura, airbagurile fie nu s-au declansat, fie au provocat leziuni grave. La unele automobile moderne, airbag-urile nu se activeaza daca centura de siguranta nu este pusa.
* “In taxi nu se poarta centura.” – Si taxiul e tot o masina. El circula pe aceleasi sosele ca oricare alt autoturism si este la fel de expus riscului de accident, chiar daca soferul va spune ca “nu este nevoie”.
* “Protejez mai bine copilul daca il tin in brate, nu-mi trebuie scaun de masina.” – Nimic nu ii protejeaza pe copii sau bebelusi mai bine decat un scaun de masina (car seat) – nici centura, nici bratele mamei si cu atat mai putin lasarea lor pe bancheta fara nici un mijloc de prindere. Forta musculara a bratelor mamei este egala cu nimic, in cazul unui copil de 20 de kg proiectat in sau din autoturism, la o viteza de doar 45 km/h, cu 600 kilograme forta.

Ceea ce nu realizeaza multi este ca poate salva viata.
La cate accidente se spune daca oamenii purtau sau nu centura? Cifra tinde spre zero. Daca ar anunta si asta, poate ar constientiza mai multi importanta ei si a celorlalte sisteme de siguranta in secolul asta, nu acum 50 de ani...
Nemaipunand la socoteala accidentele cu copii fara centuri sau purtati in masina fara scaune speciale de copii pentru varsta adecvata.

Mai multe, inclusiv facuta o paralela in legatura cu forta de distrugere in caz de accident fara centura, aici:

http://medlive.hotnews.ro/video-protectia-la-volan-centura-de-siguranta-si-scaunele-pentru-copii.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu